Nya regler

Det har väl knappast udgått någon i denna branch att det från och med år 2015 kommer nya regler angående åldersgränser på ponny. 
 
Här en länk om artikeln:
 
http://www3.ridsport.se/Tavling/Nyheter/2014/07/Forandringariponnyryttaraldern/
 
Therese skrev ju ett inlägg om sina åsikter här i bloggen här om dagen, och jag hade inte tänk skriva ett inlägg om detta, men ångrade mig nu. 
 
Igår såg jag en hel massa kommentarer om detta på facebook och kunde inte låta bli att lägga mig i... Alla får ha precis vad de vill för åsikter och konstigt vore det ju om folk tyckte samma. När det kommer en sådan här ändring går det heller inte undvika att en del drabbas medans andra mer gynnas istället. Helt omöjligt att göra en regler som passar alla. Men nog om det.
 
Det jag reagerade på igår var dock vilka argument en del använde för sina åsikter. 
 
Några exempel:
 
En del var oroliga för att domarna inte skulle kunna avgöra vem som var för stor för sin ponny eller inte, och skulle heller inte våga säga till någon att denne var för stor. De trodde också att det skulle bli mer vikthets bland de unga ryttarna. De argumenten förstår jag inte alls, att ett ekipage ska vara proportionerligt har ju alltid varit en regel för att få tävla och det är ingenting nytt med det. Och att domare säger till har jag varit med om så det får man ju anta att alla domare gör i fortsättningen med. 
 
Ett annat argument var att "barn ska tävla mot barn", och det håller jag med om. Men då tycker jag det är konstigt att de inte har klagat förut när 18-åringar har tävlat mot barn som kanske inte är äldre än 12 år, och nu när det beslutades att 17- och 18-åringar ska tävla mot de som är 19 och 20 så blev det ett jävla liv. Känns inte en 17-åring mer vuxen än vad en 18-åring känns som ett barn i det sammanhanget? "Inga vuxna på ponnytävlingar" skrevs det också, men sen när slutade 18-åringar att räknas som vuxna undrar jag i så fall. 
 
Många är också rädda att dessa regler skulle drabba eliten inom ridsport. Men på vilket sätt då undrar jag? De som satsar internationellt byter ju ändå upp sig till storhäst innan ponnytiden är slut, så på vilket sätt kan det drabba eliten om de som mer "hobbytävlar" rider ponny till 18 eller 20? Tror inte det är så många som kan och vill rida som junior på storhäst för att satsa, som istället väljer att rida ponny tills de fyller 20. Men jag kanske har fel, vem vet?
 
Vidare skrevs det också att ponnyer lika gärna kunde tävla mot stora hästar, och visst kan de göra det, men tävlar man i hoppning bli man ganska begränsad om man sitter på en ponny som ska hoppa bland stora hästar. Och då tänker jag inte på höjden såklart, utan på avstånden. Finns ju en anledning till att B-ponnyer inte går på samma avstånd som D-ponnyer tillexempel. 
 
Det var en hel del kommentarer och jag ska inte skriva om allt här. Men sista exemplet jag tar upp här är de nya reglerna sett från funktionärernas håll. "stackars funktionärer som ska hålla reda på 5-6 klasser nu istället  för 3-4, och ändra banor och hålla på. Det kommer ju ta 1000 år och ingen kommer vilja anordna ponnytävlingar längre" så lät det i kommentarsfältet. Men hallå eller, har de inte läst om nya reglerna innan de uttalar sig? Alla rider ju precis som vanligt bara att man delar in prisutdelningen efter ryttarnas ålder, säg att det kanske skulle ha varit 4 placerade så blir det istället kanske 2 i varje grupp nu. Och allt är ju datastyrt så hur gamla ryttarna är lär ju inte funktionärerna behöva hålla koll på. Det är samma sak som att man har avd B för sig, förutom att man delar in hästarna efter ålder där istället. ja jag vet inte min kommentar på detta var "vad det gäller funktionärerna är det inga jättestora skillnader, det blir ju inte en extra klass på det viset. Dela ut ett par extra rosetter bara, ungefär som att ha avd. B, men då kanske vi ska slopa det med i så fall om det är så besvärligt".
 
Nu ska jag sluta vara bitter. Jag svarade på facebook-tråden med det överlägset längsta inlägget och nu blev det ett inlägg här med så nu får det vara nog. Alla har sina åsikter och detta var lite av mina. 
 
Ris eller ros, vad som är bäst och vem som har rätt, vem vet? Ingen förmodligen. Nu ska jag avsluta detta inlägg med en bild så det inte bara blir en massa text. 
 
Godnatt på er!
//Camilla
 
 
Önskar att jag hade fått två år till med Clea på tävlingsbanan, avundsjuk på alla som är 18 i år och har två år kvar!!
 
 
   
 
Trackback
RSS 2.0