Undrar bara..

Varför många tränar ihjäl sig och sina hästar?
Låter väl konstigt i era öron nu, men jag menar inte att man inte ska träna/jobba/slita för att få framgång, utan det jag tänker på är en helt annan sak.
Om man satsar på tävling med sin häst/ponny ska man självklart ha sina mål klara och sikta högt är inget fel, bara man är beredd på att om man inte kommer till månen har man iaf kämpat och gjort sitt bästa, Sikta mot månen, även om du missar landar du bland stjärnorna  är ju ganska klokt.och även detta citat Ett mål måste inte alltid nås- ibland fungerar det helt enkelt som något att sikta emot.
Usch vad jag låter negativ nu, tänker säkert många, men som sagt sikta gärna högt om du klarar av att falla några pinnhål, för livet är ingen dans på rosor.
Precis som med hästar, det är inga maskiner som går och går och går om man smörjer dom lite, det  är levande djur , med egen vilja, egna känslor, eget hjärta...Men tyvärr verkar det som ( rätta mej om jag har fel) att många människor tror att hästen är outtröttlig,  du kan rida samma sak 7 dagar i veckan, för att träna, träna , träna.. Vem vinner på det? 
Vart tog uteritterna vägen? Är det omodernt att rida i skogen och låta hästen sträcka ut i en galopp? Det som är så himla nyttigt för både häst och ryttare att göra.. Undrar bara.......
Hästarna är väl ändå våra vänner, dom förtjänar väl att emellan alla träningar få göra något som dom uppskattar? Det är min åsikt iaf. Dessutom,  visst tränar man väl både sig själv och hästen även på en en uteritt?
Du får framåtbjudning och annat underlag än det som finns i ridhus och paddockar, en glad häst som förhoppningsvis håller längre när den är tränad på olika underlag och varierad träning, finns ju så många sätt att hålla sig själv och sin häst i form, utan att nöta på en ridbana 7 dagar i veckan.
Jag är ingen expert på något sätt, men detta är nåt som jag funderat på ett tag, Vart tog den varierande träningen vägen? 
 
Minns såväl när jag var liten och drömde om en egen häst.. Tillsammans med en hästtokig kompis drömde vi oss bort och gjorde "träningsschema" hur och när vi skulle rida.. 3 dagar på ridbana, 3 dagar uteritt, 1 vilodag! Tror faktiskt att det har följt mej hela livet, Det är ungefär så jag har jobbat.. Tror inte jag hade varit mer framgångsrik om jag lagt om schemat faktiskt..
Vill bara ge alla ett tips , Rid ut, ha kul med din häst! Det uppskattas av din 4 fotade vän!
 
En härlig höstdag!
 
Barbacka i kylan <3
 
Gänget <3
 
 
// Therese
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0