Soligt pyssel

Efter utsläpp och frukost tog jag och Therese fram hinkar, shampoo, pälsglans samt svamp och borste. Det var nämligen dags för ett litet vårbad! Julia stod först på den listan så det blev hennes tur idag. Badade inte hela hästen, lite kallt för det än, men tog det som var mest välbehövligt, svansen och bakbenen. Och välbehövligt, det var det verkligen. 
 
 
 
 
Oj, vad ren och fin hon blev, svansen skimrade och benen blev alldeles lena! Sedan blev det lite mys och gos såklart, samt lite pälsborttagning, jisses vad hon fäller alltså!
 
Nästa häst till tagning blev Vissla, fast dock inget vårbad för hennes del. Hon fick jobba lite istället. Tog in henne ensam i stallet just för att det kan vara bra att träna på, ofta har man ju kanske två hästar med in. Men Vissla bryr sig inte det minsta om hon är själv eller har sällskap, så det är ju positivt. Väldigt lugn och trygg för det mesta faktiskt. 
 
Vi fixade i ordning henne med utrustning och grejer och sedan tog vi ut henne för att longera henne lite. Det har hon inte någon jätteerfarenhet på direkt. Men hon skötte sig bra tycker jag, det var nog lite jobbigt för vi höll till på ett fält och det var lite tung snö där... Jag tyckte det var jobbigt att pulsa (ändå var det inte ens direkt någon djup snö men i alla fall) och hon blev lite anfådd hon med! Nöjde oss efter bara några varv och sedan gick vi till grusvägen istället där jag satt upp och red lite grann. Therese gick bredvid och höll i linan och jag själv höll i tyglarna. Har inte testat att ha någon kontakt direkt med munnen innan, utan det har varit den som gått på marken som bromsat med hjälp av grimskaft, samt rösten såklart. Nu testade vi start och stopp, enbart med hjälp av rösten och att jag tryckte med skänklarna/ tog lite i tyglarna. Hon svarade jättebra på det!
 
 
Duktiga, fina ponny.
 

//Camilla

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0